Κυριακή 18 Μαΐου 2008

Ο ρυπαίνων πληρώνει!

Άμεση ανανέωση του στόλου των οχημάτων ζητά το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ η ελληνική αγορά αυτοκινήτου στηρίζεται στην τραπεζική χρηματοδότηση.


Τη στιγμή που το ΥΠΕΧΩΔΕ θέτει ως κύριο στόχο την ανανέωση του στόλου των οχημάτων, προκειμένου να περιοριστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση, η κατάσταση στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου παρουσιάζεται μάλλον βεβαρημένη, σύμφωνα με έρευνα της Stat Bank. Συγκεκριμένα:
· Στην Ελλάδα το 2007 κυκλοφορούσαν 4,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα
· Το 20% αυτών είναι συμβατικής τεχνολογίας (ταξινομημένα δηλαδή πριν το 1990)
· Ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων που κυκλοφορούν αγγίζει τα 12 έτη, τη στιγμή που ο αντίστοιχος μέσος όρος για τις χώρες της Ε.Ε. είναι 7 έτη.
· Περίπου 282.000 νέα επιβατικά αυτοκίνητα κυκλοφόρησαν στους ελληνικούς δρόμους το 2007
· Το 90% αυτών αγοράστηκαν μέσω τραπεζικών χρηματοδοτικών προγραμμάτων
· 20.000 από αυτά κατασχέθηκαν το 2007 από τράπεζες, δηλαδή 20% παραπάνω από το 2006
· Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων οχημάτων έφτασαν τις 40.000 το 2007, έναντι 37.220 το 2006

Ο ρυπαίνων πληρώνει, και μάλιστα ακριβά, σύμφωνα με τα μέτρα που εξανήγγειλε ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γ. Σουφλιάς, για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. «Οι εκπεμπόμενοι ρύποι από τα πάσης φύσεως οχήματα των οδικών μεταφορών είναι η κυριότερη αιτία ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις αστικές περιοχές», υπογραμμίζεται από ειδικούς επιστήμονες στην εισήγησή τους για το Εθνικό Σχέδιο για την Αντιμετώπιση της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης. Παρ’ όλα αυτά, καθίσταται σαφές, με βάση τα παραπάνω στοιχεία, ότι η ανανέωση του στόλου των οχημάτων στην Ελλάδα δεν μπορεί να είναι ένας άμεσα πραγματοποιήσιμος στόχος, ειδικά αν δεν δοθούν οικονομικά κίνητρα. Επομένως, την «αιχμή του δόρατος» στον αγώνα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, θα πρέπει πιθανώς να αποτελέσουν άλλα μέτρα, λιγότερο ουτοπικά, όπως για παράδειγμα η βελτίωση του δικτύου των αστικών συγκοινωνιών.