Τετάρτη 28 Μαΐου 2008

Στατιστικά στοιχειά

3066 παράνομες χωματερές λειτουργούν σε ολόκληρη τη χώρα

Πάνω από 90 ανεξέλεγκτες χωματερές λειτουργούν μόνο στο νομό Θεσσαλονίκης

Το περιεχόμενο 20.000 κάδων ανακύκλωσης καταλήγουν καθημερινά σε χωματερές

Κόστος συλλογής και διατήρησης των 2 εκατομμυρίων απορριμμάτων της Αθήνας ανέρχεται στα 160-200 εκατομμύρια ευρώ

Ο κάτοικος των Λιοσίων παράγει 40% λιγότερα σκουπίδια από αυτόν της Εκάλης

40% των δήμων διατηρεί παράνομες χωματερές πολλές εκ των οποίων διατηρούν παράνομο κύκλωμα διακίνησης σκουπιδιών

20 εκατομμύρια ευρώ ανταποδοτικό τέλος δίνει ο Δήμος Αθηνών στη χωματερή της Φυλής που δέχεται τα απορρίμματά του

200000 τόνοι είναι η εγχώρια παραγωγή ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών αποβλήτων. Από αυτούς ανακυκλώνονται λιγότερο από 44000 αριθμός που ικανοποιεί τις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις

To κόστος μεταφοράς επικίνδυνων αποβλήτων στο εξωτερικό ανέρχεται στα 1000 ευρώ τον τόνο

Επιτήδειοι θάβουν σε παράνομες χωματερές μπάζα έναντι 20 ευρώ τον τόνο, πετρελαιοειδή απόβλητα έναντι 50 ευρώ τον τόνο, νοσοκομειακά απόβλητα έναντι
70 ευρώ τον τόνο

Χωματερή: Σύντομα στη γειτονιά σας


Η Ελλάδα είναι η χώρα με την πιο ισχυρή αυξητική τάση στην παραγωγή σκουπιδιών στην Ευρώπη. Χαρακτηριστική είναι η αύξηση της κατά κεφαλήν παραγωγής σκουπιδιών κατά 40% που σημειώθηκε μεταξύ 1995 (οπού η παραγωγή σκουπιδιών ήταν 306 κιλά ) και 2003( οπού η παραγωγή έφτασε τα 428 κιλά) με τις τάσεις να παραμένουν αυξητικές. Όπως αντιλαμβανόμαστε ο τεράστιος όγκος των σκουπιδιών πρέπει κάπως να διαχειριστεί. Ανακύκλωση, ΧΥΤΑ( Χώροι Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων) και επιστημονικές μελέτες αποτελούν κάποιους από τους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος κανένας δεν απέδωσε τόσο καλά όσο αυτός των παράνομων χωματερών. Πάνω από 1000 παράνομες χωματερές αποτελούν την ευκαιριακή λύση στην οποία καταφεύγουν σε ορισμένες περιπτώσεις και οι ίδιοι οι δήμοι προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους τόνους των απορριμμάτων εκ των οποίων ορισμένα όπως τα ηλεκτρικά, τοξικά, ραδιενεργά απόβλητα είναι εξαιρετικά ζημιογόνα για το περιβάλλον . Παρά τα ποσά δισεκατομμυρίων που έχουν διακινηθεί για την αντιμετώπιση του προβλήματος η κατάσταση δε φαίνεται να αλλάζει( την ώρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση προωθεί τις Ο.Ε.Δ.Α Ολοκληρωμένες Εγκαταστάσεις Διαχείρισης Απορριμμάτων με ειδικούς χώρους ταφής η χώρα μας δεν έχουν ολοκληρωθεί η δημιουργία των Χ.Υ.Τ.Α) καθώς η παθητική στάση των πολιτών και των υπευθύνων αλλάζει μόνο όταν μια χωματερή δημιουργηθεί στην περιοχή τους. Οι συγκεκριμένες διαμαρτυρίες σε λίγα χρόνια δε θα έχουν ιδιαίτερο αντίκρισμα καθώς κάθε γειτονιά θα έχει και τη δική της χωματερή.

Κι όμως... το Rally Acropolis θα περάσει μέσα από την Πάρνηθα!!!

Τι και αν κάηκαν πέρυσι το καλοκαίρι 30.000 στρέμματα πευκοδάσους και ελάτης? Τι και αν σπάνια ζώα που διαβιούν στον εθνικό δρυμό, όπως το κόκκινο ελάφι βρήκαν τραγικό θάνατο?

Έπεται και συνέχεια! Οι διοργανωτές του ετήσιου rally acropolis που φιλοξενείται κάθε χρόνο στην Ελλάδα και αποσπά 60.000.000 θεατές παγκοσμίως( ήταν ένα από τα επιχειρήματα τους!) αποφάσισε φέτος να υπάρξει και μια ειδική διαδρομή που θα πραγματοποιηθεί στην Πάρνηθα από Αυλώνα προς Βούτημα και Δερβενοχώρια. Το WWF χαρακτηριστικά αναφέρει:

“Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι οι διαδρομές έχουν χωροθετηθεί σε μη-καμένες περιοχές στις οποίες σύμφωνα με όλα τα μέχρι σήμερα ερευνητικά αποτελέσματα φαίνεται πως έχουν βρει καταφύγιο οι πληθυσμοί της πανίδας της περιοχής. Στους πληθυσμούς αυτούς ασκούνται ήδη έντονες πιέσεις από την οικιστική επέκταση, και η εν λόγω διοργάνωση όχι απλώς θα προσθέσει έναν ακόμα παράγοντα όχλησης, αλλά θα λειτουργήσει ενθαρρυντικά και για την συνέχιση των ήδη υπαρχόντων παράνομων δραστηριοτήτων μηχανοκίνητου αθλητισμού στη Πάρνηθα”.

Και προσθέτω εγώ, ότι οι χιλιάδες θεατές που θα καταφτάσουν με τα “φτιαγμένα” αυτοκίνητα τους θα διαταράξουν την φυσική ηρεμία του οικοσυστήματος και τα ζώα που προσπαθούν να συνέλθουν και να ανακάμψουν από την πληγή των καλοκαιρινών πυρκαγιών. Ως “κλασσικοί έλληνες “ δυστυχώς πιστεύω πως δε θα σεβαστούμε το περιβάλλον που φιλοξενεί τον αγώνα και φεύγοντας θα εγκαταλείψουμε κάθε λογής σκουπιδάκι χωρίς την παραμικρή τύψη.

Τελικά μετά από πιέσεις και την κατακραυγή ακόμα και ΜΜΕ που έφεραν το θέμα στη δημοσιότητα ο φορέας απαγόρευσε τελικά το πέρασμα των αγωνιστικών αυτοκινήτων από τη βόρεια πλευρά της Πάρνηθας, δηλαδή στα επίμαχα τέσσερα χιλιόμετρα. Η διοργανώτρια του ράλι ΕΛΠΑ, από την πλευρά της, παρά το γεγονός ότι θεωρεί αβάσιμες τις ανησυχίες του φορέα και της WWF, προκειμένου να μη διακινδυνεύσει τη διεθνή διοργάνωση, αποφάσισε να μετατρέψει την ειδική διαδρομή σε απλή. Αυτό σημαίνει ότι τα 62 αυτοκίνητα θα περάσουν από το σημείο με κανονικές ταχύτητες!!! Δηλαδή θα ΠΕΡΑΣΟΥΝ και αυτό είναι που κρατάμε.

Τόσους χωματόδρομους έχει η χώρα μας, είναι ανάγκη να περάσει οπωσδήποτε από το Βούντημα και τα Σκούρτα;

Το ατυχές αυτής της πράξης είναι εμφανές. Μόνο εάν αφήσουμε το δάσος να ηρεμήσει θα προστατευτεί η φυσική αναγέννησή του. Μιλάμε για περιοχές πευκόφυτες που αναγεννώνται μόνες τους, αν ο άνθρωπος κρατήσει την απαιτούμενη απόσταση, και δεν αρχίσει την οικοδόμηση, τη βόσκηση, τα ράλι...

Τι παράδειγμα προσπαθούν να δώσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς όταν μας προτρέπουν να σεβόμαστε το δρυμό αλλά παράλληλα να φέρνουμε τα αυτοκινιτητα μας και να κάνουμε τα γνωστά και μη εξαιρετέα στους λάτρεις των 4 τροχών “παντιλικια “?

Τα δάση, πόσο μάλλον τα προστατευόμενα δάση, όπως η Πάρνηθα που με απόφαση το 1961 το μεγαλύτερο μέρος της με εξαίρεση τις στρατιωτικές εγκαταστασεις,τα ορειβατικά καταφυγια,το Σανατόριο, το καζίνο και την πηγή Κανταλίδι, έχει ανακηρυχθεί Εθνικός Δρυμός, δε θα έπρεπε με κανένα τρόπο να προσεγγίζονται ως ντεκόρ.

Ως ντεκόρ για το σπίτι του την προσεγγίζει ο καταπατητής δασικών εκτάσεων - ως ντεκόρ και οι συμμετέχοντες στο Ακρόπολις…

Αυτοκίνητα με... οικολογική συνείδηση


Το 1997 οι Ιάπωνες έκαναν την αρχή στην μαζική κατασκευή υβριδικών αυτοκινήτων δη­μιουργώντας για την εταιρία Toyota το μοντέλο Prius. Η αποδοχή του διαφορετικού αυτού αυτοκι­νήτου ξεπέρασε κάθε προσδοκία των κατασκευαστών ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στον τρόπο με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν το περιβάλλον. Στη χώρα μας το πρώτο υβρι­δικό αυτοκίνητο ήρθε το 2003. Οι τολμηροί αγοραστές ήταν μόνο τρεις ενώ σήμερα έχουν φτάσει περίπου τους 1500.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα δε διαφέρουν εξωτερικά σε τίποτα σε σχέση με τα συμβατικά. Είναι οχήματα με 2 κινητήρες, έναν ηλεκτρικό και έναν βενζινοκινητήρα. Για τις μικρές ταχύτητες, εντός πόλης ( 0-60 χλμ), λειτουργούν ηλεκτρικά ενώ στις μεγάλες ταχύτητες αυτόματα λειτουργεί ο βεν­ζινοκινητήρας. Ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί με την βοήθεια μπαταριών οι οποίες φορτίζονται είτε κατά την διάρκεια του φρεναρίσματος είτε την ώρα που βρίσκεται σε λειτουργία ο βενζινοκι­νητήρας. Ο βενζινοκινητήρας είναι ένας απλός συμβατικός κινητήρας που λειτουργεί με αμόλυβδη βενζίνη. Ένα πλήρως υβριδικό όχημα μπορεί να κινείται μόνο με τον βενζινοκινητήρα ή μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα ή και τους δύο ταυτόχρονα. Έτσι, τα υβριδικά αυτοκίνητα καταναλώνουν 50% λιγότερα καύσιμα.

1) Το κόστος για ένα υβριδικό αυτοκίνητο είναι μεγαλύτερο αλλά με ανάλογες επιδοτήσεις από το κράτος και εάν υπολογιστεί η οικονομία καύσιμου, ο οδηγός και το περιβάλλον βγαίνουν κερδισμένοι.

2) Τα «ήπια» και πλήρως υβριδικά οχήματα επιτυγχάνουν μεγάλα οφέλη στην εξοικονόμηση καυσίμου.

3) Παρά το γεγονός ότι τα παρόντα υβριδικά οχήματα δεν φορτίζονται με εξωτερικά μέσα, τα επόμενα χρόνια αναμένεται να κατασκευαστούν εξωτερικά φορτιζόμενα υβριδικά οχήματα (Plug-In hybrid).

4) Μερικά από τα πιο σύγχρονα υβριδικά αυτοκίνητα πωλούνται ως υψηλού σχεδιασμού και επιδόσεων παραλλαγές των συμβατικών αυτοκινήτων.

5) Τα υβριδικά οχήματα εκπέμπουν λιγότερο CO2 από τα αντίστοιχα συμβατικά οχήματα.

6) Τα υβριδικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν φορολογικής και άλλης μορφής απαλλαγές με στόχο την ευρύτερη διάδοσή τους στην αγορά, πράγμα που τα καθιστά "φορολογικά" αρκε­τά πιο επιθυμητά από τα άλλα αυτοκίνητα.

7) Οι προδιαγραφές των υβριδικών αυτοκινήτων υπερ­καλύπτουν όλες τις απαιτήσεις του καταναλωτή τόσο στην σχέση απόδοση - αξία αγοράς, όσο και απόδοση - λειτουργικό κόστος και φυσικά αξία αγοράς – απόσβεση.

8) Τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν καινοτομία, είναι δε εξέλιξη της μηχανικής απόδοσης του αυτοκινήτου, σεβασμός στην τσέπη μας και φυσικά στο περιβάλ­λον.

Σύμφωνα με την νομοθεσία της χώρας μας τα υβριδικά αυτοκίνητα:

· Δεν έχουν τέλη ταξινόμησης

· Κυκλοφορούν στον Δακτύλιο

· Δεν έχουν τέλη κυκλοφορίας

Αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης γίνονται επιδοτήσεις προς τους κατόχους υβριδικών οχημάτων:

Στην Αυστρία, το ΦΠΑ μειώνεται στο μισό. Επίσης, υπάρχει επιδότηση μέχρι 15%, απαλ­λαγή από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφοριακές διευκολύνσεις και μειωμένα ασφάλιστρα.

Στην Ιταλία επιδοτούνται μέχρι και το 65% της διαφοράς τιμής. Απαλλάσσονται επίσης από τα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας.

Στην Ολλανδία έχουν απαλλαγεί πλήρως από τη φορολογία, γεγονός που σημαίνει ότι είναι φθηνότερα περίπου 7.000 - 8.000 ευρώ. Επίσης, προβλέπεται επιπλέον μειωμένος ΦΠΑ και απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας.

Στο Βέλγιο, τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιδότηση μέχρι 4.000 ευρώ και κυκλοφοριακές διευκολύνσεις.

Στη Γαλλία, επιδοτούνται μέχρι 3.800 ευρώ, απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας και κυκλο­φοριακές διευκολύνσεις.

Στη Βρετανία πληρώνουν μειωμένους φόρους, ενώ παρέχεται δωρεάν πρόσβαση στο δα­κτύλιο του Λονδίνου.

Υβριδικά όμως δεν είναι μόνο τα ιδιωτικά οχήματα αλλά έχουν κυκλοφορήσει και υβριδικά ταξί αλλά και λεωφορεία.

Προσφάτως, ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης(όπου κυκλοφορούν περίπου 13000 ταξί όσα και στην Αθήνα!)ανακοίνωσε την σταδιακή αντικατάσταση όλων των ταξί της πόλης με υβριδικά, ενώ από το 2009 μόνο υβριδικά ταξί θα επιτρέπονται. Ήδη κυκλοφορούν τέτοια, όχι και τόσο «περίεργα» οχήματα.

Ακόμη,από το 2004 κυκλοφορούν σε πολλές πόλεις του κόσμου και υβριδικά λεωφορεία που εξασφαλίζουν 90% λιγότερους ρύπους και 60% οικονομία καυσίμων. Η ηχορύπανση που προκα­λούν είναι ίδια με αυτή ενός επιβατικού αυτοκινήτου και η επιτάχυνση τους 50% γρηγορότερη από ένα κανονικό λεωφορείο.

Υπάρχουν ήδη πολλές εταιρίες που κατασκευάζουν υβριδικά αυτοκίνητα όπως οι: Toyota, Honda, Nissan, Ford, Mazda κλπ αλλά και άλλες των οποίων τα υβριδικά μοντέλα θα κυκλοφορή­σουν σύντομα όπως οι: Porche, BMW, Mercedes, Peugeot κλπ

Εφόσον λοιπόν δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς το αυτοκίνητο μας (αφού σε κάθε ελληνική οι­κογένεια αναλογούν τρία αυτοκίνητα) ας επιλέξουμε όλοι ένα αυτοκίνητο με οικολογική συνείδη­ση!

Γνωρίζετε το "Greenbuilding";

Ξέρατε ότι αποτελεί εθελοντικό πρόγραμμα με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων του τριτογενή τομέα στην Ευρώπη; Αν όχι.. ήρθε η ώρα να το μάθετε..Ξεκίνησε το 2005 και παρέχει πληροφοριακή υποστήριξη και προβολή σε επιχειρήσεις, που ενδιαφέρονται να δεσμευτούν στην υιοθέτηση μέτρων ενεργειακής αποδοτικότητας! Η επιχείρηση, που επιθυμεί να συμμετάσχει στο πρόγραμμα GBP(greenbuilding) δεσμεύεται με ένα πρόγραμμα δράσης, το οποίο πρέπει να εγκριθεί απ' το GBP. Αρχικά πραγματοποιείται ενεργειακή καταγραφή, καθορίζεται το κτίριο στο οποίο θα εφαρμοστεί η ενεργειακή απόδοση (ενεργειακά συστήματα θέρμανσης,κλιματισμού) και λαμβάνονται συγκεκριμένα μέτρα (αλλαγή φωτιστικών,ανάκτηση θερμότητας..).
ΘΑ ΟΦΕΛΗΣΕΙ ΑΡΑΓΕ; Ίσως αναρωτηθούν πολλοί..
Αναμφισβήτητα θα οφελήσει. Αποτελεί μια έξυπνη επιχειρηματική κίνηση των οργανισμών, καθώς εξοικονομούν ενέργεια , μειώνουν το λειτουργικό τους κόστος και αυξάνουν την ανταγωνιστικότητά τους, προβάλλοντας ένα υπεύθυνο επιχειρηματικό-οικολογικό πνεύμα στους πελάτες τους!
Μη διστάσετε να το προτείνετε στην εταιρεία που εργάζεστε, μπορεί και να σας λατρέψουν!