Τετάρτη 28 Μαΐου 2008

Αυτοκίνητα με... οικολογική συνείδηση


Το 1997 οι Ιάπωνες έκαναν την αρχή στην μαζική κατασκευή υβριδικών αυτοκινήτων δη­μιουργώντας για την εταιρία Toyota το μοντέλο Prius. Η αποδοχή του διαφορετικού αυτού αυτοκι­νήτου ξεπέρασε κάθε προσδοκία των κατασκευαστών ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στον τρόπο με τον οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν το περιβάλλον. Στη χώρα μας το πρώτο υβρι­δικό αυτοκίνητο ήρθε το 2003. Οι τολμηροί αγοραστές ήταν μόνο τρεις ενώ σήμερα έχουν φτάσει περίπου τους 1500.

Τα υβριδικά αυτοκίνητα δε διαφέρουν εξωτερικά σε τίποτα σε σχέση με τα συμβατικά. Είναι οχήματα με 2 κινητήρες, έναν ηλεκτρικό και έναν βενζινοκινητήρα. Για τις μικρές ταχύτητες, εντός πόλης ( 0-60 χλμ), λειτουργούν ηλεκτρικά ενώ στις μεγάλες ταχύτητες αυτόματα λειτουργεί ο βεν­ζινοκινητήρας. Ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί με την βοήθεια μπαταριών οι οποίες φορτίζονται είτε κατά την διάρκεια του φρεναρίσματος είτε την ώρα που βρίσκεται σε λειτουργία ο βενζινοκι­νητήρας. Ο βενζινοκινητήρας είναι ένας απλός συμβατικός κινητήρας που λειτουργεί με αμόλυβδη βενζίνη. Ένα πλήρως υβριδικό όχημα μπορεί να κινείται μόνο με τον βενζινοκινητήρα ή μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα ή και τους δύο ταυτόχρονα. Έτσι, τα υβριδικά αυτοκίνητα καταναλώνουν 50% λιγότερα καύσιμα.

1) Το κόστος για ένα υβριδικό αυτοκίνητο είναι μεγαλύτερο αλλά με ανάλογες επιδοτήσεις από το κράτος και εάν υπολογιστεί η οικονομία καύσιμου, ο οδηγός και το περιβάλλον βγαίνουν κερδισμένοι.

2) Τα «ήπια» και πλήρως υβριδικά οχήματα επιτυγχάνουν μεγάλα οφέλη στην εξοικονόμηση καυσίμου.

3) Παρά το γεγονός ότι τα παρόντα υβριδικά οχήματα δεν φορτίζονται με εξωτερικά μέσα, τα επόμενα χρόνια αναμένεται να κατασκευαστούν εξωτερικά φορτιζόμενα υβριδικά οχήματα (Plug-In hybrid).

4) Μερικά από τα πιο σύγχρονα υβριδικά αυτοκίνητα πωλούνται ως υψηλού σχεδιασμού και επιδόσεων παραλλαγές των συμβατικών αυτοκινήτων.

5) Τα υβριδικά οχήματα εκπέμπουν λιγότερο CO2 από τα αντίστοιχα συμβατικά οχήματα.

6) Τα υβριδικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν φορολογικής και άλλης μορφής απαλλαγές με στόχο την ευρύτερη διάδοσή τους στην αγορά, πράγμα που τα καθιστά "φορολογικά" αρκε­τά πιο επιθυμητά από τα άλλα αυτοκίνητα.

7) Οι προδιαγραφές των υβριδικών αυτοκινήτων υπερ­καλύπτουν όλες τις απαιτήσεις του καταναλωτή τόσο στην σχέση απόδοση - αξία αγοράς, όσο και απόδοση - λειτουργικό κόστος και φυσικά αξία αγοράς – απόσβεση.

8) Τα υβριδικά αυτοκίνητα αποτελούν καινοτομία, είναι δε εξέλιξη της μηχανικής απόδοσης του αυτοκινήτου, σεβασμός στην τσέπη μας και φυσικά στο περιβάλ­λον.

Σύμφωνα με την νομοθεσία της χώρας μας τα υβριδικά αυτοκίνητα:

· Δεν έχουν τέλη ταξινόμησης

· Κυκλοφορούν στον Δακτύλιο

· Δεν έχουν τέλη κυκλοφορίας

Αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης γίνονται επιδοτήσεις προς τους κατόχους υβριδικών οχημάτων:

Στην Αυστρία, το ΦΠΑ μειώνεται στο μισό. Επίσης, υπάρχει επιδότηση μέχρι 15%, απαλ­λαγή από το τέλος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας, κυκλοφοριακές διευκολύνσεις και μειωμένα ασφάλιστρα.

Στην Ιταλία επιδοτούνται μέχρι και το 65% της διαφοράς τιμής. Απαλλάσσονται επίσης από τα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας.

Στην Ολλανδία έχουν απαλλαγεί πλήρως από τη φορολογία, γεγονός που σημαίνει ότι είναι φθηνότερα περίπου 7.000 - 8.000 ευρώ. Επίσης, προβλέπεται επιπλέον μειωμένος ΦΠΑ και απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας.

Στο Βέλγιο, τα κίνητρα περιλαμβάνουν επιδότηση μέχρι 4.000 ευρώ και κυκλοφοριακές διευκολύνσεις.

Στη Γαλλία, επιδοτούνται μέχρι 3.800 ευρώ, απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας και κυκλο­φοριακές διευκολύνσεις.

Στη Βρετανία πληρώνουν μειωμένους φόρους, ενώ παρέχεται δωρεάν πρόσβαση στο δα­κτύλιο του Λονδίνου.

Υβριδικά όμως δεν είναι μόνο τα ιδιωτικά οχήματα αλλά έχουν κυκλοφορήσει και υβριδικά ταξί αλλά και λεωφορεία.

Προσφάτως, ο δήμαρχος της Νέας Υόρκης(όπου κυκλοφορούν περίπου 13000 ταξί όσα και στην Αθήνα!)ανακοίνωσε την σταδιακή αντικατάσταση όλων των ταξί της πόλης με υβριδικά, ενώ από το 2009 μόνο υβριδικά ταξί θα επιτρέπονται. Ήδη κυκλοφορούν τέτοια, όχι και τόσο «περίεργα» οχήματα.

Ακόμη,από το 2004 κυκλοφορούν σε πολλές πόλεις του κόσμου και υβριδικά λεωφορεία που εξασφαλίζουν 90% λιγότερους ρύπους και 60% οικονομία καυσίμων. Η ηχορύπανση που προκα­λούν είναι ίδια με αυτή ενός επιβατικού αυτοκινήτου και η επιτάχυνση τους 50% γρηγορότερη από ένα κανονικό λεωφορείο.

Υπάρχουν ήδη πολλές εταιρίες που κατασκευάζουν υβριδικά αυτοκίνητα όπως οι: Toyota, Honda, Nissan, Ford, Mazda κλπ αλλά και άλλες των οποίων τα υβριδικά μοντέλα θα κυκλοφορή­σουν σύντομα όπως οι: Porche, BMW, Mercedes, Peugeot κλπ

Εφόσον λοιπόν δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς το αυτοκίνητο μας (αφού σε κάθε ελληνική οι­κογένεια αναλογούν τρία αυτοκίνητα) ας επιλέξουμε όλοι ένα αυτοκίνητο με οικολογική συνείδη­ση!

Δεν υπάρχουν σχόλια: